Min kære fætter Svend Kaae
Svend Kaae var min fætter og en berømt sejler. Sejler bla. i 1974 og/eller 1975 alene over Atlanten. Tragisk nok drukner han ved fald på molen i Aarhus Havn på vej hjem til båden. Han findes drevet i land ovre på Djursland.
Da jeg var barn/i min tidlige ungdom, lovede han mig altid, at når jeg blev gammel nok, måtte jeg komme med ham ud at sejle. Det blev desværre aldrig.
Nekrolog fra Jyllands Posten den 24. august 1988:
"Laboratoriechef Svend Steffen Kaae, Tordenskjoldsgade 87, Århus, 43 år. Svend Steffen Kaae, der var ansat i virksomheden Milliken Denmark A/S i Mørke på Djursland, omkom ved en drukneulykke mandag i sidste uge, da han ville gå om bord i sin lystbåd i Århus Lystbådehavn. Han var en kendt sejlsportsmand, som bl.a. havde sejlet ved De vestindiske Øer og ved Færøerne."
Kontakt til Foreningen Til Langtursejladsens Fremme (FTLF)
I midten af juni 2021 kontaktede jeg Foreningen Til Langtursejladsens Fremme (FTLF) og korresponderede med Kim Bork Mathiesen, der har givet tilladelse til, at jeg viser dele af vores korrespondance om Svend, fordi den så fint bekræfter mine egne erindringer om Svend.
Kim skriver blandt andet:
1) Mange tak for din beretning om din fætter. Der er ikke ret mange tilbage i foreningen, som har kendt Svend personligt, men han har altid været en del af foreningens historie. Og det var dejligt at få sat lidt flere ord på, hvem han var, samt se nogle fotos af ham.
Foreningen fik hans veltjente ankerlanterne foræret af hans mor. Og den har siden Svends alt for tidlige bortgang været brugt som vandrepokal i FTLF: "Svend Kaaes Mindelampe". Den tildeles medlemmer, som har ydet en særlig indsats for foreningen, og det er en stor ære at få den tildelt.
Vi tildeler den ikke årligt, men kun når der er nogen som særligt har fortjent det. Modtagerens navn bliver indgraveret i lampen.
På den måde bliver Svend jo også mindet i foreningssammenhæng med jævne mellemrum.
Vi skal faktisk overrække Mindelampen til en ny modtager i forbindelse med FTLF's generalforsamling på søndag. Og jeg vil benytte lejligheden til at fortælle lidt om Svend, hvilket også vil blive publiceret i medlemsbladet. Så dine informationer kom helt perfekt timet, og til stor gavn!
2) Min gode ven Gert Brügge overtog kassererjobbet efter Svend, og betegner Svend som en af sine nære venner. Gert har gennem årene fortalt en del om Svend, og hans sagnomspundne sejladser til Færøerne og rundt om Island i sin lille båd. Det var ikke noget Svend talte meget om selv, men i festligt lag kunne man godt lokke nogle gode historier ud af ham. Han var højt respekteret i sejlerkredse, og var lidt af et idol og forbillede for mange unge sejlere i Aarhus. - Tænk at kunne sejle så langt i så lille en båd!
Og det stemmer jo fint med det billede du også selv har af ham, som en enspænder, der gik stille med dørene, men foretog nogle fantastiske togter helt alene.
3) Han var en af tidens store sejlere, og burde være mere kendt. Men det lå jo i ham selv ikke at gøre et stort nummer ud af sine bedrifter.
4) Den lille båd han foretog sine episke sejladser med, var af typen "Splinter 21", og hed "Optimist", efter mine kilder. Efter datidens normer en moderne og velsejlende lille båd, men altså også meget lille i forhold til de udfordrende destinationer og have han udsatte sig selv og båden for. - Det krævede godt sømandskab, og grundige forberedelser, - discipliner Svend var en mester i!
5) Ankerlanternen er en petroleumslampe, som blev tændt og hængt op over fordækket om aftenen, når Svend lå for anker.
Grunden til at Svend skiftede sin trofaste lille "Optimist" ud med "Optimist 2", var utvivlsomt behovet for, og ønsket om, en større båd. Jeg kan forestille mig, at hans første båd var, hvad han havde råd til på det tidspunkt. "Optimist 2" var en Nimbus 30, som er meget mere velegnet til langturssejlads. Mit gæt er, at Svend havde planer om endnu længere togter, - måske Jorden rundt?! - Det får vi aldrig at vide, for Svend gik stille med dørene med den slags. Under alle omstændigheder var han i fuld gang med at forbedre og skræddersy den nye båd til langtursbrug. Så et eller andet har han utvivlsomt pønset på!
Lille Optimist var en hurtig og velsejlende båd, som var populær både på kapsejladsbanerne og som mini familiebåd til indre danske farvande, for en single eller et par. Problemet med at bruge den til langtur var først og fremmest manglen på stuveplads, og kapacitet til at have vand og proviant med til mere end én person på de længere stræk. Samtidig sejler en lille båd noget langsommere, og vil statistisk set derfor også blive udsat for mere dårligt vejr til havs, end en større og hurtigere båd. Så Svends mange singlehand sejladser hang sandsynligvis også sammen med disse udfordringer. FTLF havde gasteformidling som et af foreningens tilbud til medlemmerne. Og Optimist 2 kunne fint rumme en eller to gaster udover Svend.
-----------
Artiklerne herunder har hans søster sendt mig. Jeg har ikke kunnet få oplyst kilden:
"OPTIMIST" har mistet sin skipper!
En blæsende augustdag blev Svend Kaae fundet drivende i Begtrupvig død.
Hans båd lå fortøjet i Lystbådehavnen på sin vante plads, hækflaget var sat og Svends cykle stod ved klubhuset som sædvanligt. Hvad der er sket og hvordan det er sket, får vi aldrig at vide, men Svend er ikke blandt os mere.
Få af os husker vel mere end 20 år tilbage, da der en forårsdag på Lystbådehavnen stod en kejtet student iført store gummistøvler og en plastikregnfrakke, og som spurgte om muligheden for at lære at sejle. Der blev knyttet forbindelse til Primus og i en årrække gastede Svend på havkrydseren "Leif II". Langturene med "Leif II" gav Svend udlængsel og lyst til eget fartøj. Han købte en 20 fods SPLINTER, som han selv apterede og indrettede med langturssejlads for øje.
Håndværker var Svend ikke, men som han selv sagde det "godt nok er det jeg laver ikke særlig kønt, men det er ihvert fald solidt". og solidt blev det. Med denne lille 20 fods båd nåede Svend langt omkring. "Prøvesejladsen" som han kaldte den første tur gik til Ålands-øerne, så gik turen til Færøerne og for at være sikker på at båden også kunne klare sig i åbent farvand, tog han en tur rundt om Island.
Alle vi sejlere har en hemmelig drøm om at nå Vestindien på egen køl. Svend realiserede drømmen! Han lastede båden og tog afsted. På spørgsmålet om, hvorfor han ville sejle singlehanded, svarede Svend "der skal jo også være plads til mine cigarer" ! Turen gik til de Canariske Øer, med Passaten til Vestindien, hvor han sejlede rundt et par måneder. Derefter gik turen hjem over Nordatlanten. Efter et års tids forløb gled Svend stille ind i Lystbådehavnen og sagde "ja, så er jeg her igen") og så blev der ikke talt mere om den sag.
Den 20 fods båd blev udskiftet med en specialbygget NIMBUS 30, hvor Svend "indbyggede" alle de erfaringer, han havde gjort på de store sejladser men alt for få år fik Svend glæde af dette fartøj.
Første gang man traf Svend, kunne man godt få det indtryk, at Svend var sky og afvisende, men det var slet ikke tilfældet. Svend så sig sine folk an! Var man først kommet ind på livet af Svend, så havde man en ven for livet.
I gode venners lag med et glas rødvin i hånden og den uundværlige cigar i mundvigen kunne Svend fortælle. Han fortalte om det at sejle singlehanded, om angsten og frygten og glæden ved at overvinde angsten og frygten, når man kun har sig selv at stole på og befinder sig mange hundrede mil fra land.
Og stole på sig selv, det gjorde Svend. Han havde kun sig selv at stole på, for som overbevist ateist havde han brudt forbindelsen med kirken og havde således ikke troens styrke.
Ingen ved, hvornår timeglasset udløber, for Svend udløb det den 15. august 1988.
Vi vil mindes Svend med respekt, og når vi i årene frem over møder "OPTIMIST" med en ny skipper ved roret, så bør vi sige til os selv,"der kommer Svends båd, han var SEJLER og ham har jeg kendt".
-----------
Også denne artikel kommer fra Svends søster, og den synes at være skrevet af en kammerat i Foreningen Til Langtursejladsens Fremme:
EN ENSPÆNDER ER VÆK
Svend Kaae, Tordenskjoldsgade 87 i Århus, er død 43 år.
Svend Kaae var et kendt og uhyre vellidt medlem af Foreningen til langtursejladsens Fremme. Han var een af medstifterne og har siddet i foreningens bestyrelse lige til sin død. Også Fonden for sejlere i nød, som der arbejdes på at få stiftet, var Svend Kaae engageret i. I det hele taget var sejlads Svend Kaas' et og alt, når han ikke passede sit civile job som overlaborant. Svend Kaas store lidenskab var at sejle singlehand - få kendte som han de nordlige farvande ved Island, Færøerne og Skotland. Han har også ene mand præsteret den bedrift at sejle over Atlanten. Det, vi i foreningen vil huske Svend for, var hans engagement i arbejdet og hans originalitet og enspænder-natur, der også kom til udtryk i den lune og tørre humor, der konstant sneg sig ud af mundvigene ved siden af den uundværlige cigar.
Svend Kaae efterlader sin far og en søster.
-----------
Fra bladet 'Skumsprøjt': Svend Kaaes mindepokal
En kreds af sejlere har besluttet at udsætte en vandrepokal til minde om Svend. Som bekendt ønskede Svend ingen bisættelseshøjtidelighed, og derfor fik vi ikke lejlighed til at samles og mindes Svend på værdig vis.
Svend er med Niels Hausgaards ord: "taget ud på sin sidste sejlads, ud til den horisont han aldrig har kunnet nå, hvis centrum han har været ude på det store vand" Det er hensigten, at pokalen skal uddeles hvert år til en deltager i "24-timers sejladserne". Svend satte stor pris på disse sejladser, og derfor finder vi det rigtigt, at mindes Svend denne ene gang om året. Bidrag til denne pokal kan indbetales på giro i 09 72 10, Aarhus Yachtklub, mærket "Svend Kaae". Regnskab og navne på bidragyderne vil blive offentliggjort i et senere nummer af Skumsprøjt.
Jakob Rønnov og Gert Brugge
- (Research):Dåben burde også kunne findes i Københavns Amt, Sokkelund, Christians (Lyngby), 1941-1946, KM, Fødte, men det kan jeg ikke.
Dødsdagen er vel nærmest en findedag, for det er den dag, man finder Svend drevet i land ved Begtrup Vig.
1/12-2022
HBS
|